چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

دشمن مردم*

این جمله را بارها از زبان کسانی که می خواهند از فرد دیگری(یک هنرمند، سیاست مدار و ...) ستایش کنند و به زعم خود او را به شمایل یک قهرمان در بیاورند، شنیده ایم: او عاشق مردمش بود. اما انسان چگونه می تواند عاشق همه ی انسان ها و یا همه ی افرادی که از نظر جغرافیایی یا زبانی یا نژادی "مردمش" به حساب می آیند باشد؟ چگونه می شود عاشق کسی بود که جزئیات و زوایای درونی و فردی او را نمی شناسیم؟ چگونه می توانیم عاشق کسی شویم بدون این که برای هم وقت بسیاری صرف کرده باشیم و در جزئیات عملی زندگی تجارب مشترکی نداشته باشیم؟ هر چند مفاهیمی مثل عشق تعریف مشخصی ندارند و هر کسی به میل خود می تواند از آنها استفاده کند ولی در نظر همه ی ما مشخصات مشترکی هست که به یک رابطه ی عشقی نسبتش می دهیم.  شکی در این نیست که بعضی انسان ها به واسطه ی پرورش استعداد عشق ورزیدن در خود، کیفیت بالاتری از عشق ورزی را از خود نشان می دهند اما این که کسی ادعا کند عاشق همه است یا یک عوامفریب سیاست باز است یا عشق را نمی فهمد و آن قدر سطحی نگر است که برخی طبایع و غرایز پست انسان و موقعیت هایی را که زمینه ی بروز آن غرایز را به درجات و شدت متفاوت در هر فرد به شکل منحصر بفردی فراهم می آورند، نمی شناسد.

"مردم" در حالتی ایستا از افراد انسانی تشکیل می شود که با هم بسیار متفاوتند و تاریخ به ما نشان می دهد که در طول زمان هم و با پیش آمدن موقعیت های جدید انسان ها در مواضع خود تجدیدنظر می کنند و به این ترتیب فرد انسانی در درون خود هم حامل تفاوت و تغییر موضع است. در چنین وضعی که انسان خوش بینانه می تواند عده ای معدود را دوست بدارد چگونه است که برخی ادعا می کنند عاشق مردم اند؟ این عاشقان ملت و امت و طبقه و فلان و بهمان همان دشمنان شان نیستند؟


* عنوان نمایشنامه ی مشهور ایبسن

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزانه چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:47 ب.ظ http://www.fparsay.blogsky.com

سلام
یه پست درجه یک نوشته ای
من هر وقت به این جور به گند کشیدن کلمه عشق اعتراض می کنم بهم می گویند تو سنگدلی یا مثلا عشق را لمس نکرده ای یا ... چرندیاتی که می خواهند همچنان عشق را مثل یک متافیزیک تقدیس کنند حتی اگر تجربه اش نکرده باشند

سلام
هر کسی به شکل مخصوصی به عشق می پردازد. یکی معتقد است می شود در همان نگاه اول عاشق کسی شد، دیگری عشق را ابزاری برای مقبولیت اجتماعی و اهداف اقتصادی می کند، یکی دیگر با عشق خودش را آویزان می کند و ... اما دیگران ملزم به پذیرفتن به قول خودت هر چرندی که در این خصوص گفته می شود نیستند که.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد