چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

برای دخترم رها

پیرمرد از در که وارد می شود اجازه می گیرد و می نشیند.توان ایستادن را با آن پاهای لرزان ندارد.می گوید همسایه ی او چاه آب غیر مجاز حفر کرده و این کار باعث شده که چشمه ای که آب مورد نیاز باغ او را تامین می کند کم آب شده است و وقتی او هم اقدام به آوردن دستگاه برای حفاری کرده، همسایه و پسرانش ریخته اند سر او و راننده دستگاه و حسابی کتک شان زده اند.می ترسد برود دادگاه شکایت کند، می گوید نه پسر و نه برادری دارم که بتوانم از خودم دفاع کنم، دادگاه هم که نمی آید برای خانه ی من نگهبان بگذارد و آنها هر وقت که بخواهند کار خودشان را خواهند کرد و زهرشان را می ریزند.راهنمایی اش می کنم ولی راه حل من هم برایش خالی از خطر نیست بنابراین نمی پذیرد و می رود تا: ببینیم که خدا چه پیش می آورد.

نتیجه به احتمال قوی این است:باغ او خشک می شود و او یا باید روستا را ترک و یا در ملک و زمین دیگران کارگری کند.فکر می کنید این شرح حال چند نفر در طول تاریخ بوده است؟بارها با چنین مواردی برخورد کرده ام و با شناختی که از باقیمانده ی نظام سنتی حاکم بر روستاها دارم می گویم این یک روال مسلم تاریخی بوده است.یعنی کسی که قدرت نداشته(خانواده و طایفه ی پر جمعیت آن هم با تعداد هر چه بالای افرادی از جنس نر)محکوم به نابودی یا پذیرفتن مرتبه ی پست تری در سلسله مراتب اجتماعی بوده است. قانون و قضا و شاه و ملا هم همیشه پشتیبان کسی بوده اند که توانسته مالیات و باج بیشتری بدهد.

ببینید کسانی که از اخلاقیات و نظم سنتی دفاع می کنند دارند از چه چیزی دفاع می کنند.از خشونت عریان و اخلاقیات و اعتقاداتی بر آمده از دوره ی بربریت که با پوشش و رنگ های مختلف ایدئولوژیک و به اسم مذهب و فرهنگ و تاریخ به خورد مردم داده شده است. ریشه های لمپنیزم مردسالار که امروز در مجلس قانونگذار،خیابان شهرها،زندان ها،اماکن عمومی،خانه های مردم و ... جولان می دهد و  روزی نیست خبری از خشونت و تجاوزهایش در جایی نخوانیم و نشنویم در چنین جامعه ی ابتدایی و عقب مانده ای قرار دارد. و این که چرا در جامعه ای که بسیاری از ظواهر مدنیت را به خود گرفته هنوز هم چنین وضعی حاکم است دقیقن به دلیل نزدیکی منبع اصلی تغذیه ی فکری-فرهنگی-اخلاقی،سیاسی،قضایی در جامعه ی امروز به آن سرچشمه ی ابتدایی ست.

نظرات 3 + ارسال نظر
فرزانه دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:42 ق.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

آفرین عالیست ... توجه به سرچشمه ها توجه به مبانی

راضیه‏_!!! دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:47 ب.ظ

دقیقا‏!میتوانم سوال کنم رشته شما چیست یا چه بوده؟

کشاورزی گرایش آبیاری.الان فکر کنم تغییر اسم داده به کشاورزی - آب.

مریم شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:05 ب.ظ http://daronman.blogfa.com/

فکر کنم اینجور قوانین با تغییر دیدگاه و دانش مردم در حال منسوخ شدنه اما متاسفانه به دلایلی که شما گفتید و دهها دلیل دیگه روند پیشرفتش خیلی خیلی کند است

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد