چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

کی از پسش بر می آد؟

هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن

وانگه بیا با عاشقان همخانه شو همخانه شو

نظرات 10 + ارسال نظر
فرزانه چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:00 ق.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

من که نه

زمانی من به خاطر چیزهایی که به آنها باور داشتم بسیاری از خویشان و نزدیکان را با خودم بیگانه کردم و بی مهری ها دیدم ولی الان جواب من هم اینه: نه،من که نه.

راضیه چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:16 ب.ظ

هزینه اش بیشتر از فایده اش هست

برای این که از پسش بر بیای نباید حساب سود و زیانش رو بکنی چون اونوقت باید به معیارها،شالوده ها،شاخص ها رجوع کنی و این کار قبل از هر چیز شکستن همه ی اینهاست.

مریم جمعه 24 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:16 ق.ظ http://daronman.blogfa.com/

فایده اش خیلی خیلی بیشتر از هزینه اش است اما منهم فکر کنم که من که نه...

خب، زدن در دل آتش دلی می خواد که ما نداریم

راضیه جمعه 24 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:59 ب.ظ

نظر به افزون بودن فایده دلیل من که نه چیست؟عدم شهامت لازم؟دلیلش چیست؟

فرزانه شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:18 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

الان برای من دلیلش این است که هیچ باوری هیچ باوری بالاتر و مقدس تر و با ارزش تر از این نیست که من انسانم و حق زندگی کردن دارم پس نه از خویش انسانی ام بیگانه می شوم نه خانه ای را ویرانه می کنم این کارها شهامت نمی خواهد اصلاً ....یادم هست دکتر مردیها در یکی از پست های اعتدال پاییزی نوشته بود :

مولوی بهترین راه است برای خراب کردن دنیا
حافظ بهترین راه است برای خراب رها کردن دنیا
سعدی بهترین راه است برای ترمیم خرابیهای دنیا
فردوسی بهترین راه است برای تخریب خرابیهای دنیا

من بشدت باهاش موافقم

البته اینجا "خویش" در مقابل "بیگانه" آمده است و به معنی "خود" نیست.و بسیاری از کسانی که خویش فکری و خونی ما به حساب می آیند بهتر است دور و بیگانه باشند،کم ضررترند.و خانه را ویران کردن اگر به معنی ویران کردن این جایی در دنیا باشد که من در آن بیشتر از هر جایی راحت و شادم، من هم با تو موافقم.کلن دل خوشی هم از اصطلاحاتی مثل همفکر و همدل و هم... ندارم.من از یک جنبه خاص این غزل دفاع می کنم و این جنبه را دقیقن در امتداد باورم به یک زندگی آزاد و شاد می بینم نه بر خلاف ظاهر قضیه که از آن ویرانی فهمیده می شود: دور کردن آن چیزهایی که در طاهر به ما نزدیکند اما در واقع بندهایی هستند که ما را از رها شدن و زیستن به شکلی که "انسانی"اش خوانده ای باز می دارند.حالا منظور مولانا چه بوده جای حرف و بحث است.
تا جایی که من میدانم مولانا تنها شاعر بزرگی بود که از بندهای زبان بر دست و پای شعرش گله کرد در حالی که کمتر کسی از او مسلط تر بر زبان بوده است.بازی او با زبان یک جادوی بی نظیر است.به دلایلی مثل این(که شاید از نظر بسیاری بی اهمیت به نظر برسند) من بعضی از غزل های او را بسیار دوست دارم و حرف های کلی در مورد او مثل این حرفی را که مردیها زده قبول ندارم.

مریم شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:53 ب.ظ http://daronman.blogfa.com/

راضیه دلیل من که نه اینه که اولا به قول جناب سعدی آتش دلی می خواد که شاید در وجود ما هنوز شعله ور نگشته و دلیل دیگرش اینه که با وجود شیرینی و لطف بینهایتش لازمه اش گذشتن از خیلی چیزهاییست که ما به شدت به آنها وابسته هستیم .
فرزانه جان عشق که نهایت زیبایی روح انسانه ارزش یک سری خراب کرنها رو داره البته این خراب کردنها در ظاهر نفسانی خراب کردنن و در باطن ساختن راهند.
ببخشید جناب سعدی.

یکی از چیزهایی که من در این غزل دوست دارم تمجید ِ یکی کردن ظاهر و باطن است.این فاش گویی و هویدا کردن بیشترین دشمنی را با جامعه ی خفقان زده و ریاکار دارد برای همین هم بسیار سرها را سر دار فرستاده است.

مریم شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:40 ب.ظ http://daronman.blogfa.com/

میدونم دانش شما در این زمینه بیشتره اما در این بیت خویش دو معنی داره معنی نزدیکش خویشاونده اما معنای دور آن خویشتن خویشه و همان خود

فرزانه یکشنبه 26 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:59 ق.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

تو تفسیر قشنگی از این غزل کرده ای اما این فقط یک تفسیر است من هم با مولانا بیگانه نیستم کتاب غزلهایش همیشه اطرافم است می بینی که سر در وبلاگم هم یک مصرع بی نظیرش را نوشته ام اما این نگاه مردیها یک نگاه مدرن به مولاناست و قابل تامل است او درباره اندیشه مولانا گفته البته قبول دارم که بقول نامجو کلی گویی آفت شعر است!

راضیه دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام
بگذارید از زبان نوشین احمدی بگویم منظورم را:
وقتی در خانه ای قرار داری حداکثر میتوانی در و پنجره را بشکنی تا کمی فراتر از خود را ببینی ،اگر هم بخواهی کل خانه را زیرورو کنی ،از خودت چیزی با قی نمی ماند تا بخواهی بنای جدیدی بر آن بسازی
نوشین احمدی
منظور از خانه ویران کردن هم اگر رهایی از چهارچوبها باشد که بد نیست!

سمیه جمعه 23 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:04 ب.ظ

من

مطمئنم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد