چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

مناظره

مناظره ی دیروز درباره ی وضعیت دریاچه ی ارومیه را می گویم که از شبکه 1 پخش می شد.من اواخر مناظره را دیدم که دو نفره شده بود.نماینده ارومیه در مجلس و کارشناسی به اسم جناب درویش.دغدغه ی نماینده ارومیه رای آوردن در دور بعد بود.او کارشناس مقابل را به خاطر عدم دفاع از حقابه ی ایران در مقابل کشورهای همسایه محکوم می کرد و فکر می کرد که این خط خطی های روی نقشه که بین حدود کشورها به اسم مرز کشیده شده واقعی اند.فکر می کرد طبیعت هم محدوده ای به اسم ایران یا ترکیه و عراق را به رسمیت می شناسد.از مرگ دریاچه می گفت ولی از برداشت غیرمجاز آب از سدها و سفره های زیرزمینی هم همزمان دفاع می کرد.می گفت اگر جلویش را بگیریم مردم شورش می کنند،مردم نان زن و بچه شان را از این راه در می آورند.او فکر نمی کرد که ما می دانیم سیاست های فاجعه بار همین آقایان پرت و پلا گو نان زن و بچه ی مردم را به نابودی محیط زیست گره زده است.

طرف مقابل ولی مشکلش طبیعت در حال احتضار بود.مشکلش تجاوزگری انسان و حاکمیتش بر محیط زیست بود.او به سادگی تمام با یک مثال توضیح داد که چیزی به اسم منافع ملی فقط در سیاست بازی بی ارزش و در عین حال مرگبار دولت ها معنی پیدا می کند و طبیعت چنین زبانی را به رسمیت نمی شناسد: بستن سد روی آب فرات در ترکیه باعث افزایش بیش از 30 برابری چشمه های تولید گردوخاک در عراق شده است.و دود به اصطلاح منافع ملی در ترکیه(همان منافعی که در گرو کشتار مردم سوریه و دمیدن در آتش جنگ هم هست) به چشم طبیعت بی گناه و این همه انسان گناهکار و بی گناه در عراق و ایران می رود.و ما هم اگر فلان و بهمان رود را ببندیم در واقع آب را بر مردمی بسته ایم که قرن هاست زندگی شان را به امید آن سامان داده اند و اگر این مساله در ما هیچ واکنشی را برنمی انگیزد باید بدانیم که چنین مساله ای دیر یا زود ضررش متوجه خودمان هم خواهد شد.(شما از حسابگری رذیلتی پست تر سراغ دارید؟)


آنچه که معلوم است عواملی مانند بستن بی حساب و کتاب سدها،دخالت در و تخریب حوزه آبریز دریاچه،مصرف بی رویه بخش کشاورزی و راندمان پایین مصرف در این بخش از مهم ترین عوامل ضربه زننده به دریاچه اند.عواملی که از نبود یک نگاه علمی و کارآمد در مدیریت این حوزه ها حکایت می کند.

چیزی که جالب بود نتیجه نظرسنجی مناظره بود.70 به 30 به نفع آقای درویش.و این به رغم اظهارات احساسی و عوامگرایانه ی جناب نماینده بود.آدم امیدوار می شود به اینکه اگر روشنگری باشد و اندکی آزادی حرف حساب خریدار دارد.


نظرات 5 + ارسال نظر
توسط ندارد یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:31 ق.ظ http://chosdod.blogfa.com

آقایان پرت و پلا گو
آقایان پرت و پلا گو

اصلاح شد.

توسط ندارد یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:35 ق.ظ

در همین خصوص پرت و پلاگویی چیزکی سرهم کرده بودم :
http://chosdod.blogfa.com/post/30

جوجه رنگی دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:16 ب.ظ http://waveofocean.blogsky.com/

مناظره در واقع بین دو نفر اشتباهی بود.اقای نماینده دانش کافی نداشت اما هم رای آقای درویش بودن.مقابل آقای درویش باید یک مسئول دولتی می بود برای مناظره نه نماینده که خواست هر دو در نهایت نجات دریاچه بود.نماینده اطلاعات تخصصی نداشت و مقابل یک متخصص امر حرفی جزحرفهایی که زد نمی توانست داشته باشد.

زین العابدینی سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:06 ق.ظ

سلام ،بنده تخصصی در زمینه هیدرولوژی ندارم ولی به عنوان یک ایرانی آذری علاقه به همه کشورم از جمله به دریاچه ارومیه دارم . متاسفانه آنچه تاکنون در زمینه خشک شدن دریاچه ارومیه شنیده ام در اکثر موارد احساسی بوده و اساس مطلب را نمیتوان درآنها دید. شروع شمارش معکوس مرگ دریاچه ارومیه از خیلی سالها قبل شروع شده و با پدید آمدن امکانات استحصال آب خصوصا انواع پمپه ها تشدید شده است . بنظرم عدم وجود آمارهای مناسب از منابع آبی تغذیه کننده دریاچه از نقاط ضعفی ایست که عمده افراد را دچار سردرگمی کرده است . حقیر درسالهای گذشته درتماس با افراد مسن که توجهی علمی و عملی به کارها دارم سراغ منابع تغذیه دریاچه را گرفتم آنچه در این بین بسیار با اهمییت بود حریان تحت الارضی قابل توجهی بوده که در طولها قرنها طبیعت ایجاد کرده بود که عمدتا بواسطه حفر چاههای بسیار زیاد در شعاعی شاید بیش از صد کیلومتری دریاچه .درمقابل این جریانهای زیر زمینی باعث توقف جریانها شده است بسیار از قدیمیهای حاشیه دریاچه خصوصا جزایر آن شاهد جریان آب شیرین داخل دریاچه بودند که بصورت خودجوش و آرتزین به دریاچه وارد میشده است . امروز حتی قطره ای را نمی توان مشاهده کرد. امروز حتی اگر قدرتی بتواند درشعاع صد کیلومتری دریاچه چاه های آب موجود را پر کرده مانع بهره برداری از آنها بشود معلوم نیست که دوباره آن جریانهای زیر زمینی بوجود بیایند بخاطر اینکه آن مجراها بعید است که مانده باشد وآب بتواند درآنها جریان پیدا کرده و در مسیر قبلی خودرا به دریاچه برساند. درطبیعت اتفاقاتی رخ میدهد که انسان با تمام دانشی که به آن دست یافته قادر به مقابله با آن نیست و بنظر میرسد موضوع دریاچه ارومیه هم از آن نونع باشد.

فرزانه شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
من تبلیغ این برنامه های مناطره را دیده ام ولی تا حالا نشده که فرصت کنم و ببینم گویا ارزش وقت گذاشتن را دارند .
ضمنا فکر می کنم آقا یا خانم زین العابدینی از آن سوی بام افتاده اند و نقش عوامل انسانی و برداشت های بی حساب از منابع آبی ورودی به دریاچه و دخالت انسانی در اکو سیستم دریاچه را نادیده گرفته اند یا خیلی کم اهمیت شمرده اند.
بهر حال حال احتضار این دریاچه را مدتهاست که می بینند و کاری نمی کنند . مقابل چشمان ما 7 نفر دانشجو را حکم تعلیق زدند بخاطر اعتراضی که به این بی توجهی به دریاچه کرده بودند .
این حکم ها احساسی نیست ؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد