چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

و اما "زنانه گی"

در دو پست قبل از خدایان امروز و تسلط شان بر زندگی مان نوشتم.از سه خدایی که اسم بردم قدرت و سرعت بلافاصله و واسطه جنسیت مردانه شان را به رخ می کشند ولی پول کمی موذیانه تر عمل می کند و اگر به پیشینه ی تاریخی اش بر نگردیم،ظاهر منفعلانه اش در "دادن" و "به دست آورده شدن"، ذهن ظاهر بین را  در شناخت جنسیت واقعی اش گمراه می کند.تاریخی سراسر تصرف و نفوذ(فرو کردن) در سرزمین های بکر(همراه با خونریزی و دریدن، بالاخص در اوایل زندگی مدرن) بدون شک علاوه بر آشکار شدن مرد بودنش ما را با صفات ثانویه ای مانند موذیگری،سردی و بی عاطفه گی و حسابگری روبرو می کند.

سال ها پیش وقتی "جاودانگی" کوندرا را می خواندم با دو جمله،و تعبیری از خود کوندرا برخوردم.جمله ای از لویی آراگون:زن آینده ی مرد است؛و  دیگری از گوته: جذبه ی ابدی زن ما را در پی خود می کشاند. و تعبیر خود کوندرا :"این یعنی جهان که زمانی به شکل مرد ساخته می شد،از حالا به بعد به شکل زن تغییر شکل خواهد داد.هر چه جهان فنی تر و مکانیکی تر،سردتر و فلزی تر می شود به همان نسبت به گرمایی که فقط زن می تواند بدهد نیاز بیشتری پیدا خواهد کرد.اگر بخواهیم جهان را نجات بدهیم باید با زن منطبق شویم،بگذاریم زن ما را رهبری کند،بگذاریم که جاذبه ی ابدی زن در ما رسوخ کند."

خوبی ِ نت برداری و خواندن مکرر یادداشت ها (حتا بدون فهمیدن شان) در این است که بالاخره روزی پرده از جلوی چشم آدم کنار می رود.

بدون شک تغییرخواهان در تفسیرشان از جهان ناگزیر از  بازنگری،توجه و پرداختن به تعابیر جنسی و جنسیتی خواهند بود.و به نظر می رسد در مسیر برگرداندن اختیار انسان از چنگ خدایان مرد به او، نیاز به درک و بسط "زنانه گی" امری ناگزیر است.هنگام آن است که تمرکز و جزئی نگری،حساسیت و گرمای عاطفی،ارتباط کلامی،صبر و بردباری مادرانه،آهستگی ناشی از عمق و چندجانبه نگری و تسلط همزمان بر ابعاد مختلف زندگی ،فاصله گرفتن از خوی جنگجویی و شکارچی گری و... جایگاه شایسته ی خود را در حیات جمعی انسان ها باز یابند.جایگاهی که خدایان مردسالار به مخاطره اش افکنده اند.

نظرات 4 + ارسال نظر
سحر جمعه 28 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 07:33 ب.ظ http://authoress.blogfa.com/

سلام،اومدم که دعوتت کنم به وبلاگم سر بزنی.نظر فراموش نشه

پرتابه سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:22 ب.ظ http://partabeh.com

سلام سعدی جان
روزگارت خوش
من از پرتابه اومدم. خواستم بهت بگم اگه خواستی مینیمال هاتو جایی غیر از وبلاگت بنویسی پرتابه به شدت توصیه میشه. به خصوص این که هیچ محدودیتی تو نوشتن نداری.
پیشاپیش خوش اومدی به پرتابه

مریم یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:33 ق.ظ http://www.mary1355.blogfa.com

درکی متفاوت از اینده.........
زیبا ولی دور از ذهن!

همیشه میگم فانتزی ها راه رو نشون میدن.

فرزانه یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:26 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
بیشتر از پاسخی که به مریم نشان دادی خوشم اومد فانتزی ها راه را نشون می دهند.
این موضوع یکی از تم هایی بود که برای پایان نامه در ذهن داشتم . ناصر فکوهی مقالات خوبی با این محور در سایت انسان شناسی و فرهنگ گذاشته . یه مقاله خیلی خوب هم فوکویاما در این باره دارد دیدید؟

برای پایان نامه دستیار نمیخوای؟!نه ندیدم مقاله فوکویاما رو.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد