چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

چرو

چرو (chro) به کُردی به معنی "جوانه" است و همچنین نامی برای دختران

یادداشت های روز تعطیل

1- در زیرنویس خبرها آمده است :خشکسالی و جنگ زندگی چهار میلیون نفر سومالیایی را تهدید می کند.کار من و رشته ی تحصیلیم کاملن مرتبط با بحث مدیریت منابع آب است.برای همین طبیعی به نظر می رسد اینگونه خبرها در نظرم برجسته شود و حساسیت بیشتری روی آن داشته باشم.برای یک ذهن عادت زده و بیگانه شده که حلقه ی واسطه ی ارتباطش با آب فقط شیر آب بوده که هر بار با باز کردنش آن را در دسترس خود دیده است شاید دغدغه ی خاطرم بیهوده به نظر برسد.ولی من دیر نمی بینم روزی را که خشکسالی سرنوشتی مشابه سومالی را برای ما هم رقم بزند.با این وضعیت اسفبار مدیریت توزیع و مصرف آب در تمامی حوزه های کشاورزی،صنعت و خانگی وقوع فاجعه چندان بعید به نظر نمی رسد.تصمیم های مدیریتیِ غیر کارشناسی و غیر علمی،ضعف در فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی عمومی و منافع اقتصادی عده ای محدود بروز فاجعه هایی مثل بحران خشکی دریاچه ی ارومیه،نشست خاک دشت های حاصلخیز کشاورزی و تخریب بافت و ساختمان خاک شان،افت شدید منابع آب زیرزمینی،تخریب اکوسیستم رودخانه ها و دریاچه های طبیعی(در اثر برداشت بی رویه شن و ماسه و ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم آنها که عمدتن توسط افرادی مرتبط با قدرت سیاسی صورت می گیرد) ،تخریب مراتع و جنگل ها به نفع کاربری کشاورزی و مسکونی و تجاری و  اتلاف و اصراف بی رویه در مصرف آب را در پی داشته است.بحث را تخصصی نکنم و دوباره حرف اصلیم را تکرار کنم که با این وضعیت افت بارش ها از یک طرف و مدیریت ذخیره،توزیع و مصرف آب تهدید خشکسالی کاملن جدی است.

در مورد جنگ هم که لزومی ندارد درسش را خوانده باشی و حساسیت به خرج بدهی،صدای طبل غازی به وضوح به گوش می رسد.مهار کار جهان نه در دست عقل و انصاف بلکه به دست جنون و حرص است.هر اتفاقی ممکن است بیفتد و عاقل آنکه از چیزی در شگفت نشود.ظاهرن مالک زمین و هفت آسمان هم دعای کوروش ذوالقرنین را اجابت نکرده که سرزمینش را در معرض جنگ و قحطی و دروغ قرار داده است.

2- سختی زندگی فقط فاصله ی بین پوشیدن دو نوع پوشک(کودکی و سالخوردگی) است.بقیه ی عمر را یکسره از زندگی آسان(easy life) لذت ببرید!


3-این اواخر:

"ضد مسیح"ِ لارنس فون تریه را دیدم.به کار من نیامد.درک من در حدی نبود که بدون کمک یادداشت های در مورد فیلم بفهممش.واقعیت به اندازه ی کافی پیچیده است، هنری که آنرا پیچیده تر کند راست کار من یکی نیست.

و "هنر بودن" اریک فروم را خواندم.با ترجمه پروین قائمی در آمده.این روزهای اخیر را برایم لذت بخش تر کرد.ای طبقه ی شکم سیر! مثل من پول یارانه را بدهید کتاب بخرید باشد که هر چیزی به ضد خودش بدل شود :-).


 


نظرات 6 + ارسال نظر
بامداد شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 04:19 ب.ظ http://http://ranandetaxi54.blogfa.com/

یادداشتهای روز تعطیل مان خیلی نزدیک به هم در آمدند ... اینم جالب بود

بوی خوش زن دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 04:31 ق.ظ

خوندمت..همیشه خوبی.گفتن نداره

شایدم چون نزدیک 5صبح هستش و هنوز بیخواب و بیدارم ذهنم خسته ست و همکاری لازم برای کامنت گذاشتن نمیکنه
..
هنر بودن رو دوسه نفر با شما توصیه کردن..من چرا از حرفای امیدوار کننده و دل خوشکنک به اندازه ی دنبه ی توی آبگوشت بدم میاد؟!!!

میدونی که روش کار فروم متفاوته."هنر بودن" خودش منتقد حرفای سطحی و دلخوشکنکه.منتقد راه حل های آنی و ضربتی ایجاد تغییر و دگرگونی در یک هفته و ده روز و ... از این قبیل حرفای بازاریه.یکی از نکاتی که فروم خیلی تاکید می کنه روش اینه که برای ایجاد تغییر باید تلاش کرد و رنج برد... تو بخونش اگه ضرر کردی بزار به حساب من!

فرزانه چهارشنبه 30 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 01:05 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
صلح انگار چیزی جز فاصله بین دو جنگ نیست
این تبلیغات پوشک هم یکی از بیشعور پندار ترین آگهی های تلویزیونی است .کتابهای فروم را که کلا با روانشناسی میانه خوبی ندارم مثل تو هم فکر می کنم هنر به زبان ساده حرف زدنه

سلام
تا چند وقت پیش در مورد روانشناسی هم-نظر تو بودم.ولی الان فکر می کنم که اگه خود آدم مایل به گول خوردن نباشه و یا بتونه فرق دانشمند و کاسب رو تشخیص بده ،روانشناسی میتونه یاریگر باشه.

مازیار پنج‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1390 ساعت 01:01 ب.ظ http://www.maziyar-guilan.blogfa.com

خیلی خوبه که به این موضوع پرداختی
به نظرم اگه بتونی مساله مدیریت منابع آب را در حد فهم مردمیکه دیدگاه تخصصی ندارن توضیح بدی خیلی عالیه
اینجوری نگاه درست تری به ابعاد این فاجعه پیدا میکنند
این کار مهمیه
خوبه همه بدونند مساله محیط زیست یک مساله لوکس و غیر مرتبط با یک شهروند نیست

امید یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:45 ق.ظ http://andishe-pooya.blogfa.com/

1. جالب است , بعضی وقت ها فکر می کنم مجموعه مشکلات این مملکت نامتناهیست , پای صحبت هر کسی در هر رشته ای بنشینی , می بینی درد و دل های بسیار دارد از جور زمانه . فکر می کنم ایراد از آن چیزی بوده که در دانشگاه به ما آموخته اند . حساب نکرده اند چند فرسنگ فاصله است بین واقعیت جامعه ما و آن معیارهای تجربه پس داده ی آکادمیک

2. به گمانم تحریف کرده ای اس ام اس مشهور را : زندگی فاصله بین پوشیدن مای بی بی و ایزی لایف است , پس از پوشیدن شورت لذت ببر !

3. ها ها ! "ضد مسیح" را دیده بودی که به "کارت بیاید" ؟ خوشبختانه یکی از دوستان من که دیده بود آمار را داد , از شر دیدن فیلمی که قرار نیست بفهمم و تازه اسمش هم وسوسه کننده و غلط انداز است , رها شدم ... راستی , در کمال تواضع , باید ازین هنرمندان پرسید فیلمی که "ما" نفهمیم , به چه درد می خورد ؟ که می فهمد ؟

4. آخرین جمله ات شاهکار بود شایسته لایک های بیشمار در فیسبوک

عجب!آن اس ام اس مشهور را اولین بار است که می خوانم.جالب بود.اون تواضعت منو کشته!

سهیل سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:33 ب.ظ

درود
ببخشید دوست عزیز فیلم ضد مسیح (Antichrist) ساخته لارس فون تریر هست و این فیلم رو به آندری تا رکوفسکی تقدیم کرده

ممنون اصلاحش کردم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد